Zoeken in deze blog:type hier het onderwerp

donderdag 20 december 2012

LPG G2 of G3 voor Infiniti FX?


Zoals reed eerder gemeld heeft er na inbouw en aanmelding bij de RDW lange tijd verwarring bestaan waarom de INFINITI FX een G2 indeling heeft gekregen ipv de door Leto Wychen geoffreerde G3 installatie.
Bijna een jaar na de inbouwdatum blijkt dat de leverancier van de Vogels LPG-installatie geen G3 door de RDW kan laten afgeven omdat er geen goedkeuring voor Infiniti is afgegeven.
Het blijkt te zitten in een onnozel maar niet onbelangrijk detail dat de G3 goedkeuring is afgegeven voor Nissan modellen en niet voor Infiniti terwijl het om dezelfde motor gaat (bijv. van de Nissan Murano) de VQ35DE en de LPG-installatie is ook identiek.
Het gaat dus puur om een registratieverschil, als de Infiniti FX als Nissan "Infiniti" was geregistreerd dan was er wel een G3 voor afgegeven.
Het wrange is dat bij de eerste registratie in Nederland mijn Infiniti in eerste instantie als Nissan "Infiniti" was geregistreerd, maar omdat ik het daarmee niet eens was heb ik de RDW gevraagd om de registratie te veranderen naar Infiniti om de doodeenvoudige reden dat ik vond dat het om een zelfstandig merk ging en niet om (met alle respect voor Nissan) één of ander Nissan-model ging.
Om dat veranderd te krijgen was niet eenvoudig en dat is heel voorzichtig geformuleerd.
En nu lopen we dus weer aan tegen het feit dat er geen G3 voor afgegeven kan worden.
Dus wederom de RDW gevraagd om ofwel de G3 af te geven op Infiniti dan wel de registratie terug te zetten naar Nissan "Infiniti" en je kan wel raden dat dat niet mijn voorkeur heeft.
Het is te vergelijken met het merk Lexus van Toyota. Je gaat toch het gerenommeerde en luxe merk Lexus toch ook niet als Toyota registreren.
Kortom er is weer een verzoek naar de RDW onderweg dus dat wordt spannend want het scheelt per jaar 426 euro korting op de wegenbelasting.
Case

7 jan.2013

Ter aanvulling op bovenstaand bericht heb ik inmiddels antwoord op mijn verzoek aan de RDW voor een G3 erkenning.
Hieronder kopie bericht:

Van mijn collega, Dhr ... (afd JBZ), heb ik het verzoek gekregen te reageren op uw vraag.
Naar mijn mening is in 2011 terecht aan uw verzoek tot wijziging van het merk “Nissan” in “Infiniti” voldaan. Dat hierdoor het probleem ontstaan is dat de voor het merk Nissan afgegeven goedkeuring voor de LPG-installatie niet gebruikt kan worden voor een Infiniti, is een consequentie die niet voorzien was. Volgens mij is de oplossing in dit geval, dat de fabrikant/leverancier van de LPG installatie om een uitbreiding van de typegoedkeuring VOGD1002 aanvraagt voor het merk Infiniti. Als dat gebeurd is, kan er pas “G3” als aanvulling in het kentekenregister geplaatst worden. De tweede mogelijkheid om het voertuig -opnieuw- onjuist te registreren is geen optie. Als u hiervoor een verzoek zou indienen, zal dit hoogstwaarschijnlijk geweigerd worden.

Met vriendelijke groet,

................
TMS afd VRD Veendam

Aldus hebben we het balletje maar weer teruggelegd op de plek waar de oplossing nu vandaan moet komen (de enige echte naar mijn mening) en dat is via de inbouwer Leto Wychen bij de leverancier van Vogels LPG installaties.
Zodra we weer nieuwe berichten ontvangen hebben zal ik die plaatsen.
Case


14 maart 2013
Toch nog een succesje? aan mijzelf te danken!? voor een deel wel en de medewerking van de RDW .
Geachte heer de Rover,
Zojuist hebben wij van onze leverancier vernomen dat uw auto zeer hoogst waarschijnlijk, binnen enkele weken,
TOCH IN AANMERKING KOMT VOOR OMKEURING NAAR G-3!!!
Zodra ik hier meer zicht op krijg, neem ik direct contact met u op.
Mocht u binnen 2-3 weken vanaf deze datum nog niets vernomen hebben, stel ik voor dat u even contact met ons opneemt.
Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
De inhoud is onder voorbehoud aan u doorgegeven.
Nou is dat wat? maar eerst zien


De G3 papieren heb ik nu binnen dus dat is een feestje waard.
Verder ben ik met Leto Wychen die de lpg installatie heeft ingebouwd overeengekomen dat ik een schadeloosstelling krijg voor de G3 korting die ik een jaar lang heb misgelopen.
Het heeft allemaal even geduurd en heel veel moeite en geduld gekost maar het is het wel waard geweest.
Dus voortaan kunnen alle Infiniti rijders met de VQ35DE motor voortaan ook met LPG G3 rijden.

Kees de Rover
namens
EffexAutoImportbemiddeling.nl
========================================================================================
24 sept.2014
Laatst ontving ik nog een reactie van Karel W. die mij zijn ervaringen deelde als LPG rijder in een Infiniti FX van 2006.
Hij schreef mij volgende:
Ik zag tevens het artikel over Lpg.
Zelf heb ik mijn Fx in 2010 al op gas laten zetten. Ook ik liep tegen het probleem aan van G3, maar heb toen in 2010 al Nissan op het kenteken laten zetten. Inmiddels heb ik er al 40.000 mijl op gas mee gereden. Ik heb wel een systeem met Flashlube laten installeren.
Aanstaande vrijdag krijg ik een nieuwe verdamper onder garantie. Blijkbaar een defect in de serie, iets met een membraan dat niet goed werkt. (Vogels systeem) Probleem ontstond een paar maand geleden, bij veel gas geven sprong het systeem terug op benzine. Oorzaak te weinig druk. Mijn gasleverancier heeft toen de druk hoger gezet. Probleem was toen tijdelijk verholpen , maar naar 3000 mijl kan de verdamper geen druk meer opbouwen.

Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt.

Gr. Karel

16 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, is die G3 nog gelukt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, dat lijkt een never ending story te worden. De laatste actie is dat ik de rdw 2 pdf files heb gestuurd van dezelfde infiniti fx 35 en bouwjaar de ene wel G3 de mijne niet.Het enige verschil is dat bij de G3 merk Nissan type Infiniti FX en bij de mijne je raadt het al. Dus het wachten is op de RDW. De leverancier van de lpg installatie gaat gewoonweg niet investeren in de type goedkeuring voor de 200 Infiniti die er in nederland rondrijden.
    Dus wordt vervolgd, maar ga door tot het einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder triest, en dat voor een formaliteit. Ik ben aan het kijken naar een Infiniti G37 of M37 en wil deze dan natuurlijk ook op LPG rijden. Heb gebeld met twee LPG inbouwers en de eerste zei dat G3 waarschijnlijk onmogelijk was omdat Infiniti's geen typegoedkeuring van welke LPG-merk dan ook hadden voor G3, de tweede zei dat het inderdaad lukt als er Nissan op het kenteken staat (precies jouw verhaal) maar dat is dus zeker geen uitgemaakte zaak. Ik denk zelf dat bij nieuwere Infiniti's altjd ook dat merk op de papieren zal staan en dan kan G3 dus niet.

    Ik vind dat de RDW eens wat technischer naar zulke zaken moet kijken. Het is qua techniek een Nissan, veel Infiniti's worden notabene op dezelfde produktielijn gebouwd als een GT-R.
    Ik hoor graag het vervolg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze moeten bij de RDW niet zo moeilijk en ambtelijk doen en meer aan de kant van de consument staan want als wij geen auto's rijden dan zitten ze allemaal thuis bij de kachel.Het moet een dienstverlener zijn aan de automobilisten.
      Zodra een auto wordt geimporteerd kan je dus te maken krijgen met dit soort geintjes. Ze hebben in hun registratiesysteem beide mogelijkheden (Nissan of Infiniti)om te kiezen,maar ze kijken wat erop de "zulassungsbescheinigung" staat bij import en dat was in mijn geval aanvankelijk Nissan maar omdat ik vond dat het een zelfstandig merk is heb ik het na lang aandringen laten aanpassen naar Infiniti niet wetende dat dit LPG geintje eraan vast zat.
      Het gaat om exact dezelfde auto met idem VQ35DE motorblok waar het hele zakie op is gebouwd.
      Vwb je opmerking dat je vermoedt dat bij een nieuwe Infiniti "Infiniti" als merk zal staan vermeld is inderdaad zo, dat heb ik net gecheckt: dan is het ook echt een Infiniti. Eigenlijk ook heel logisch want het is een apart merk. Maw je loopt die kans alleen bij import.
      Dus als je LPG wilt in een import Infiniti weet je wat je te doen staat.
      Misschien ziet de RDW straks toch nog het licht en is er wellicht ook voor Infiniti een G3 registratie mogelijk. We wachten het af en bij nieuws breng ik je op de hoogte.
      Als je op zoek gaat naar een LPG inbouwer dan is Leto Wychen er wel één met een scherpe prijs.
      Mocht je een Infiniti willen importeren vanuit de USA dan kan dat met mijn importbedrijf Effex Autoimportbemiddeling, www.Effexautoimportbemiddeling.nl dan laat je hem als Nissan registreren en kan je LPG laten inbouwen en dat scheelt met G3 heel wat pecunia en je merkt geen verschil.


      Verwijderen
  4. Rijd zelf al sinds 2007 in een FX uit 2005, en ben zelf al tijden bezig geweest met dit hele euvel. bij de LPG stations wordt je idd doorgestuurd naar de fabrikant die er dan niets aan doet.

    Hoop dat je het voor elkaar kan krijgen, want dan ben ik de eerste die bij de inbouwer staat.. Wellicht een idee om een gezamelijke aanschaf te doen?

    gr,
    Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dennis
      Ik heb zelf al een LPG-installatie dus in dat opzicht kan ik niets gezamenlijk meer doen.Maar wat je zegt als G3 lukt, zou ik dat zeker aanvragen.
      Als het definitief is laat ik het weten op dit blog.

      Verwijderen
  5. mag ik vragen wat de inbouw jouw gekost heeft? Puur ter indicatie?
    en wat rijd de auto nu op LPG? ik zit op mijn display op gemiddeld rond de 13 liter op 100km maar wat is dat met gas ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo dennis,
      Je moet in dit Blog (als je helemaal naar onderin scrolt) ook maar eens kijken naar wat ik in "kostenvergelijking rijden Infiniti op LPG versus benzine" heb vermeld daarin staan heel veel gegevens.
      De installatie heeft 2150 euro gekost incl.btw montage en jlm smeersysteem, een ringtank op plek reservewiel maar excl.bijkomende kosten als leenauto e.d.Op zich wel een scherpe prijs voor een LPG installatie.

      Verwijderen
  6. hallo Kees,

    Nu heb ik in me reservewiel een Bose subwoover zitten. Is die bij jouw auto gewoon verwijderd, of heb je daar een nieuw plekje voor gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dennis,

      Ik las dit bericht van je en vroeg me af of ik daar wel een antwoord opgegeven heb.
      Maar het is dus zo dat mijn reservewiel eruit is en een spuitbus voor een lekke band heb en de subwoofer ligt nu los in de kofferbak wel gefixeerd anders gaat die rollen.

      Verwijderen
  7. 19 april 2013
    Het is nu zover dat het kentekenbewijs aangepast gaat worden,de G3 goedkeuring voor Infiniti op basis van de VQ35DE motor is afgegeven. Eindelijk rechtvaardigheid waar we meer dan een jaar voor hebben moeten aandringen en als ik daar niet vasthoudend in zou zijn geweest was het er niet van gekomen.
    Dank aan de RDW en de firma Vogels Autogassystemen uit Son voor hun inspanningen om het tot een goed einde te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De G3 papieren heb ik nu binnen dus dat is een feestje waard.
    Verder ben ik met Leto Wychen die de lpg installatie heeft ingebouwd overeengekomen dat ik een schadeloosstelling krijg voor de G3 korting die ik een jaar lang heb misgelopen.
    Het heeft allemaal even geduurd en heel veel moeite en geduld gekost maar het is het wel waard geweest.
    Dus voortaan kunnen alle Infiniti rijders met de VQ35DE motor voortaan ook met LPG G3 rijden.

    Kees de Rover
    namens
    EffexAutoImportbemiddeling.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste Kees, heb 2 weken geleden een Infiniy ingevoerd uit Belgie, met LPG G3. Nu krijg ik kentekenbewijs en de wegenbelasting voor LPG dus geen LPG G3, wat kan ik het beste doen?
      Is trouwens een FX 35 uit 2004

      Verwijderen
    2. sorry vergeten, is een Prins gasinstallatie

      Verwijderen
  9. Momenteel is de km stand 310.000km voor de auto en rij nog steeds probleemloos met deze Vogels lpg installatie, waarmee ik ongeveer nu 160.000km gereden heb en heb alleen de gasfilters steeds om de 15-20000 km vervangen.
    Belangrijk is het onderhoud aan de motor zelf die regelmatig op het oliepeil gecontroleerd moet worden, want naarmate de FX meer gereden heeft gaat deze wat meer olie verbruiken. Maar dat verschilt sterk per auto want lang niet altijd kan de officiële km stand bij invoer aangetoond worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook in het bezit van een FX35 en krijg tot dusver een G3 erkenning niet voorelkaar.
      De auto is voorzien van een Prins Gassysteem. Alle hulp is welkom..
      Met vriendelijk groet,
      Jack 0651305588

      Verwijderen