De dashboards van de Infiniti FX die in Nederland momenteel rondrijden kampen met het probleem van het ontstaan van blazen in de vinylbekleding van het dashboard.
Die blazen ontstaan onder invloed van de warmte (die door het schijnen van de zon behoorlijk oploopt) en een chemische reactie in de lijm i.c.m de foamlaag eronder. Vooral de zwarte dashboards lijken daarmee te kampen, maar het komt ook in mindere mate wel voor bij de beige dashboards.
Voorkomen is in alle gevallen beter dan genezen, dus als de blazen nog niet zijn ontstaan bescherm het dashboard zoveel mogelijk tegen de invloed van de zon door een aluminium zonnescherm achter de ruit te plaatsen en/of de auto zoveel mogelijk in de schaduw te plaatsen.
Toch wordt ook bovenstaand weer ontkracht door meldingen van eigenaren in de USA die hun auto altijd in de eigen garage thuis en/of de parkeergarages hebben geparkeerd of door eigenaren uit Canada die in een veel milder klimaat dezelfde problemen met hun dashboard kregen.
Eenmaal ontstaan is er geen houden meer aan.
USA garantie
De zogeheten “extended warranty” heeft alleen gegolden voor de auto’s die in de USA rondreden, wanneer eenmaal een Infiniti FX uit het land was geĆ«xporteerd was er geen aanspraak meer op te maken.
Dat is natuurlijk voor al die eigenaren die met een verziekt dashboard zitten een kwelling want je kijkt er continue tegenaan.
Daarnaast heb je het probleem dat als de auto verkocht gaat worden de toekomstige eigenaar zichzelf over een drempel moet tillen om een FX met zo’n dashboardschade aan te schaffen en dat nadat de oude eigenaar zijn verkoopwaarde daarop neerwaarts heeft moeten aanpassen.
Het is geen reclame voor Infiniti als luxe merk dat er wereldwijd geen onbeperkte coulance regeling is getroffen voor al die eigenaren die met dit probleem kampen. Het zou Infiniti zeker sieren als zij dat wel zou hebben gedaan bijvoorbeeld door de dashboards tegen inkoopsprijs aan te bieden.
De auto uit de 2003-2008 serie is eigenlijk nog steeds immens populair en zal nog jaren door hun eigenaren gekoesterd worden.
Ik vraag me ook sterk af of er andere automerken zijn die met hetzelfde probleem te kampen hebben gehad.
Hoe dit probleem nu op te lossen? En als het moet worden opgelost zal dat dus voor rekening van de eigenaren zijn want het is uitgesloten dat Infiniti Europe hierin tegemoet zal komen.
1. Een nieuw dashboard aanschaffen is wel de duurste oplossing niet alleen door de aanschaf maar ook door het arbeidsloon dat ermee samenhangt, want het in- en uitbouwen kost bijna 1 werkdag. Geschatte kosten: +-1500 euro voor een nieuw dashboard en (?) 400-500 euro aan arbeidsloon.
Naar mijn mening is het de auto zeker waard om het te laten herstellen.
De vraag is hoe en waar willen we voorgaan, maar bij het zien van deze foto willen we er wel voor gaan en dat is nog maar het begin.
De vraag is hoe en waar willen we voorgaan, maar bij het zien van deze foto willen we er wel voor gaan en dat is nog maar het begin.
2. Het dashboard opnieuw laten bekleden door een professionele interieurbekleder kan tot de goedkopere mogelijkheden behoren: ongeveer 1100 euro + bijkomende kosten van heen en weer brengen/dagen missen van de auto.
Ik benaderde een bedrijf gespecialiseerd in het repareren van o.a. dashboards en die zei mij inmiddels meerdere Infiniti dashboards te hebben bekleed met vrijwel een identiek uiterlijk als het oorspronkelijke. Het is handig als een bedrijf daar al ervaring mee heeft kunnen opdoen niet alleen met het bekleden maar ook met het uit-en inbouwen ervan.
Het resultaat mag er zijn en je hebt er weer een mooi interieur voor terug en je hebt er 3 jaar garantie op
Stuur een email naar effex35@gmail.com en ik stuur je de adresgegevens vrijblijvend toe en een serie foto's van voor en na de herstelwerkzaamheden.
Ook voor het repareren van de wangen van de stoelzittingen (veelal linker zijde bestuurdersstoel) kan je er terecht kosten ongeveer 125 euro excl.btw.
3. Deze optie: een overzet dashboard bestaat uit een precies op maat en vorm gemaakte overzet kopie van het originele dashboard. Dit kunststof overzet db wordt over het bestaande heen geplakt, daarvoor worden de instructies bijgeleverd en er is een instructievideo beschikbaar.
Let op: om het overzet db te kunnen plaatsen moet voor de bouwjaren 2003-2005 ook het tellerhuis worden gedemonteerd anders kan je het overzet db niet over het tellerhuis heen plaatsen.
Voor de bouwjaren 2006-2008 geldt dat (waarschijnlijk) niet.
Dit product wordt in de USA gemaakt zoals gezegd voor alle merken en kan dus een goedkoper alternatief zijn.
De prijs wordt echter niet alleen bepaald door het product zelf maar ook door de transportkosten/invoerrechten. Prijsindicatie is dan +- 500 euro voor een overzet dashboard voor bouwjaren 2003-2005 en +-700 euro voor de bouwjaren 2006-2008
Let op: om het overzet db te kunnen plaatsen moet voor de bouwjaren 2003-2005 ook het tellerhuis worden gedemonteerd anders kan je het overzet db niet over het tellerhuis heen plaatsen.
Voor de bouwjaren 2006-2008 geldt dat (waarschijnlijk) niet.
Dit product wordt in de USA gemaakt zoals gezegd voor alle merken en kan dus een goedkoper alternatief zijn.
De prijs wordt echter niet alleen bepaald door het product zelf maar ook door de transportkosten/invoerrechten. Prijsindicatie is dan +- 500 euro voor een overzet dashboard voor bouwjaren 2003-2005 en +-700 euro voor de bouwjaren 2006-2008
Dashboardmat
4. De goedkoopste oplossing is een dasboard afdekmat die uit lagen kunststof bestaat en waarvan de bovenlaag uit "lederlook" bestaat en dat geeft een chiquere uitstraling dan een stoffen. Dit is ook een mooi product en kost 145 euro.
Zie hieronder en kijk op marktplaats dashboard mat Infiniti
Er zitten twee voordelen aan het renoveren van een dashboard.
2. De auto veel makkelijker door te verkopen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten