Zoeken in deze blog:type hier het onderwerp

zondag 7 oktober 2012

Nieuwe BPM regeling per 1 juli 2012


Hierover het volgende.
Die nieuwe BPM bijtellingsregeling is per 1/7/2012 ingegaan en er zit een nadeel aan, omdat nu  in de berekening ook sterk  rekening gehouden wordt met het vervuilende aspect van onze auto's. De zogeheten CO2 toeslag slaat nu toe.
Dat heeft ook wel weer een positieve kant voor het milieu, want het beoogd effect om het bezit van schonere auto's te bevorderen, wordt wellicht in de toekomst bereikt. Wat op korte termijn wordt bereikt is dat de staatskas weer aardig wordt gevuld, maar dat terzijde.
Het voordeel van deze nw regeling (en daar wacht u op) is, dat de aftrekpercentages voor de oudere (lees ook: meer vervuilende) auto's omhoog is gegaan. Dat betekent dat het BPM bijtellingsbedrag zo'n 400 euro lager kan uitvallen. Die hogere aftrekpercentages zijn bedoeld i.c.m.de Co2 toeslag.
Maar voor de import-auto is dit gunstig want:
er mag namelijk nog steeds worden uitgegaan van het jaar waarin de auto voor het eerst op de markt is gebracht/ op kenteken is gezet en daarvoor wordt een eerste aftrekpercentage toegepast op de oorspronkelijke aanschafwaarde.
Daarna wordt de bpm afschrijvingstabel toegepast en zo komen we bij het uiteindelijke BPM bijtellingsbedrag dat we moeten betalen bij de import.
Hebben we ook weer eens een meevallertje.
Een lastig verhaal misschien maar bij import wordt dit bedrag tot op de cent voor u berekend.

Case Holland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten