Zoeken in deze blog:type hier het onderwerp

zaterdag 16 mei 2015

Remklauwen achterzijde Infiniti FX

Remklauwen achterzijde

De remklauwen aan de achterzijde van de Infiniti FX (en waarschijnlijk komt dat bij wel meer auto's voor) hebben het meest te lijden van vocht en vuil waardoor op een gegeven moment vocht binnen in de remklauw dringt langs de rubberen afdichtingsring die door ouderdom scheurtjes krijgt en daardoor niet goed meer afdicht.
De cilinder die er voor zorgt dat de remschoenen door de oliedruk tegen de remschijf worden gedrukt laat op een gegeven moment ook roestvorming zien en vreet de chroomlaag weg. Hierdoor gaat de cilinder steeds moeilijker in de klauw schuiven en komt op een gegeven moment geheel vast te staan.
Het gevolg daarvan is dat de remschoen continue tegen de remschijf blijft schuren, de auto afremt en naarmate men er langer mee doorrijdt steeds warmer tot heet wordt en die warmte overbrengt naar de velg waaraan lakschade kan ontstaan.

Wat kan je er aan doen om dit probleem te voorkomen? 
Idealiter zou men de remklauw voordat een probleem ontstaat na een 4-5 tal jaren ermee gereden te hebben preventief  moeten vervangen door een gereviseerde. Het voordeel is dat men niet op het laatste moment problemen krijgt die op een ongelegen moment direct verholpen moeten worden en de remklauw + cilinder lopen veel minder zo niet onherstelbare schade op wat dan leidt tot het niet meer kunnen reviseren van de klauw.
Maar ja wie doet dat in de praktijk?
Als men tijdens het rijden merkt dat de auto wordt afgeremd controleer of de velg warm is.
Blijf niet rijden maar vervang direct door een gereviseerde of een nieuwe.

Het reviseren van een remklauw neemt behoorlijk wat tijd in beslag:schoonmaken,ontroesten, nieuwe rubber ringen en zo nodig een nieuwe cilinder plaatsen. Een gereviseerde kost ongeveer 175 euro.
Een nieuwe remklauw kan natuurlijk ook; kosten ongeveer 300-325 euro. Er bestaan ook aftermarket remklauwen die iets goedkoper zijn.

De remolie heeft de eigenschap om vocht aan te trekken dit kan ook leiden door roestvorming van binnenuit, laat dus de remolie op tijd een keer verversen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten